Informatie over het Coronavirus

Categorieën

  • Coronavirus: update
  • Gaat mijn vakantie nog door?
  • Kan ik mijn vakantie kostenloos annuleren of omboeken?
  • Praktische informatie tegoedbon
  • Bescherm je tegen virussen.

Update van 4/8/2020 - 08:00

De impact van de uitbraak van het Corona virus op België en op de wereld is enorm. In eerste instantie de mensen die besmet raken met het virus en hun naasten.
Ieder van ons past zich momenteel aan de nieuwe situatie aan. En ook wij als vakantiemaker en jij als trouwe deelnemer worden geraakt.
Maar samen geraken we er wel door en kunnen we hopelijk binnenkort weer genieten van een zorgeloos vakantiegevoel.

Op deze pagina zullen we je zo goed mogelijk op de hoogte houden over het Coronavirus. We merken alvast dat onze reizigers en partners erg veel begrip tonen voor deze uitzonderlijke situatie en de impact ervan. Heel erg bedankt daarvoor!

Na een periode van versoepelingen zijn we helaas opnieuw een periode met meer maatregelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan. De meest recente maatregelen gaan in op woensdag 29/7/2020. We bekijken momenteel welke impact deze nieuwe maatregelen hebben op onze aankomende reizen.

Govaka&Pasar houdt de ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus nauwlettend in de gaten. We volgen de adviezen van de overheid (Buitenlandse Zaken) en de aanbevelingen van onze lokale partners strikt op. Van zodra er meer duidelijkheid is zullen we onze reizigers verder informeren.

De overheid heeft een website gelanceerd voor meer informatie over het coronavirus: www.info-coronavirus.be
Daarnaast is er een landelijk informatienummer geopend via tel: 0800-14689.


Ik heb een vakantie geboekt, gaat deze nog door?

Tot en met 25 juli waren alle reizen van Govaka&Pasar geannuleerd. Voor reizen met een vertrekdatum na 25 juli 2020 bekijken we vakantie per vakantie of deze zal kunnen doorgaan of niet. We brengen elke reiziger hiervan persoonlijk op de hoogte.

Informatie reizen augustus 2020 en volgende..
Op basis van de meest recente informatie van de Nationale Veiligheidsraad bekijken we momenteel de impact op onze vakanties van augustus. We nemen zo snel mogelijk contact op met de betrokken deelnemers.

Informatie reizen september 2020 en volgende..
Een aantal van onze reizen voor september-december 2020 gaan (voorlopig) door zoals gepland. Een aantal van onze vakanties hebben we helaas reeds moeten annuleren. De betrokken deelnemers brengen we allen persoonlijk op de hoogte.

Als je jouw vakantie wilt annuleren.
Indien je zelf je vakantie wilt annuleren, verwijzen we naar onze standaard annulatievoorwaarden. De annulatievoorwaarden staan in onze bijzondere voorwaarden bij artikel 4.

Behoor je tot een risicodoelgroep voor Covid-19?
Indien je zelf een medische aandoening (diabetes, hart-, longziekte, verlaagde immuniteit, … ) hebt en daardoor tot een risicodoelgroep hoort en dit kan aantonen aan de hand van een doktersattest
bieden we je 2 opties aan:
• Ofwel boek je voor een andere vakantie op een later tijdstip
• Ofwel ga je akkoord met een tegoedbon voor het reeds betaalde bedrag (Opgelet: deze tegoedbon is geen corona-tegoedbon en is bijgevolg niet verzekerd door het Garantiefonds reizen).
Je kan enkel gebruik maken van deze 2 opties als je binnen de 7 dagen na bevestiging van je vertrekdatum ons het doktersattest (mag digitaal of per post) hebt bezorgd. Nadien gelden de reguliere
annulatievoorwaarden.

Vertoon je symptomen van Covid-19 voor de reis?
Deelnemen aan een vakantie met Govaka & Pasar is niet toegelaten:
• Indien je binnen de 7 dagen voor afreis symptomen van Corona Covid-19 (hoesten, ademhalingsproblemen, koorts, diarree, …) vertoont.
• Indien je helaas besmet bent met Coronavirus en nog niet genezen verklaard.
• Indien je in quarantaine moet blijven als gevolg van een contact met een besmette persoon.
In deze situaties gelden de reguliere annulatievoorwaarden

Op reis geweest binnen de 14 dagen voor afreis naar een land buiten de EU?
Indien je 14 dagen voor afreis op reis bent geweest (professioneel of privé) buiten de EU-landen / de Schengenzone / het Verenigd Koninkrijk, Andorra, Monaco, Vaticaanstad en San Marino of in risicogebieden die door de Belgische overheid een code rood hebben gekregen, dan geldt in de meeste van onze reisbestemmingen een verplichting tot zelfisolatie van 14 dagen. Deelnemen aan 1 van onze reizen is dan ook niet mogelijk en hier gelden de reguliere annulatievoorwaarden.

De meeste annulatieverzekeringen, inclusief onze partner DVV-verzekeringen, dekken het coronavirus als reden niet (tenzij je zelf ziek bent). Mocht je meer informatie willen over de dekking van je reis- en of annuleringsverzekering, dan neem je best rechtstreeks contact op met jouw verzekeringsmaatschappij.

1. Waarde van de tegoedbon
De waarde van de tegoedbon is gelijk aan het bedrag dat je reeds had betaald voor je reis.

2. Geldigheid van de tegoedbon
De tegoedbon is 1 jaar geldig na de datum van uitgifte. Deze uitgiftedatum staat op de tegoedbon en is geldig voor alle Govaka&Pasar (Govaka cv) vakanties. Praktisch kan je er dus alle vakanties van Govaka&Pasar met een vertrekdatum in 2020 en 2021 geheel of gedeeltelijk mee betalen.

3. Wat als mijn nieuwe vakantie duurder/goedkoper wordt?
Indien de nieuwe reis goedkoper is dan de waarde van de tegoedbon ontvangt u het saldo opnieuw als tegoedbon. De geldigheidsduur van de oorspronkelijk uitgegeven tegoedbon blijft wel geldig. Indien de nieuwe vakantie duurder is, dan zal u de resterende waarde moeten bijbetalen.

4. Een persoonlijke tegoedbon
De tegoedbon staat op naam van de hoofdboeker en is niet overdraagbaar aan andere personen, tenzij deze personen behoren tot dezelfde boeking en nadien als hoofdboeker optreden.

5. Mag ik meerdere tegoedbonnen gebruiken voor 1 nieuwe boeking
Dit mag zeker.

6. Mag ik mijn tegoedbon spreiden over meerdere vakanties?
Dit kan ook. Als je bij een nieuwe boeking nog een deel van je tegoedbon niet hebt gebruikt, kan je dit deel gebruiken voor een andere Govaka&Pasar reis. De geldigheidsduur van de oorspronkelijk uitgegeven tegoedbon blijft wel geldig.

7. Wanneer ontvang ik mijn tegoedbon?
Alle betrokken klanten ontvangen hun tegoedbon binnen de 14 dagen na annulatie. Indien je de tegoedbon niet hebt ontvangen binnen deze termijn dan neem je best contact met ons op via info@govaka.be. Aan de hand van je boekingsnummer kunnen we snel nakijken wat er eventueel is foutgelopen.

8. Op welke manier kan ik mijn tegoedbon gebruiken voor een nieuwe vakantie?
Op het online boekingsformulier kan je aanduiden dat je wenst gebruik te maken van een tegoedbon en kan je nadien je tegoedbonnummer opgeven. De vermelde prijs op de site houdt nog geen rekening met je tegoedbon. Na interne verwerking bezorgen we je de bestelbon waarop de tegoedbon is verwerkt.
Wil je je tegoedbon inzetten op een reeds bestaande boeking? Dan mail je dit even naar info@govaka.be. Belangrijk om je tegoedbonnummer te vermelden en het boekingsnummer van je boeking waarvoor je je tegoedbon wil gebruiken.

9. Ik wil liever geen tegoedbon, kan Govaka&Pasar mij niet terugbetalen?
De uitzonderlijke omstandigheden waarin we ons samen bevinden, zowel voor u als reiziger en voor ons als reisorganisator vragen ook uitzonderlijke oplossingen. Die uitzondering is wettelijk vastgelegd in het Ministerieel Besluit van 20 maart 2020 en laat de reisorganisatoren uitdrukkelijk toe om in geval van annulering ingevolge de coronacrisis de terugbetaling in een tegoedbon te doen in plaats van een terugbetaling in contanten. Dankzij dit systeem is de reiziger zeker dat hij zijn betaling niet verliest en behoudt hij minstens een jaar het recht om opnieuw een reis te boeken. De wetgeving voorziet eveneens dat, indien u de voucher niet binnen 1 jaar na uitgifte heeft kunnen inwisselen u alsnog een contante uitbetaling kan aanvragen. De reisoganisator heeft dan nog 6 maanden de tijd om de uitbetaling in orde te brengen. Maar uiteraard hopen wij dat u met de tegoedbon een nieuwe prachtige wandel-, kampeer-, fiets- of cultuurvakantie bij ons boekt.

Met een aantal eenvoudige maatregelen kunt u de verspreiding van griepvirussen, coronavirussen of andere virussen voorkomen:

Was uw handen regelmatig
Hoest of nies in de binnenkant van je elleboog.
Gebruik elke keer een nieuw papieren zakdoekje en gooi het in een afsluitbare vuilnisbak.
• Vermijd nauw contact met personen met symptomen van luchtwegaandoeningen (bijv. hoesten en niezen)