Informatie over het Coronavirus

Categorieën

  • Reizen met Govaka&Pasar en het coronavirus
  • Gaat mijn vakantie nog door?
  • Kan ik mijn vakantie kostenloos annuleren of omboeken?
  • Wat is het reisadvies voor mijn bestemming?
  • Praktische informatie tegoedbon
  • Bescherm je tegen virussen.

Zorgeloos reizen met Govaka&Pasar
- Volgens de laatste richtlijnen
- In kleine groepen
- Op gepaste afstand genieten
- Hulp en ondersteuning


Zorgeloos genieten van onze groepsreizen, ook in coronatijd
Kies je nu voor een fiets-, of wandelvakantie, trek je er op uit met je camper of caravan of snuif je graag wat cultuur op… op reis wil je in de 1ste plaats zorgeloos genieten in alle vrijheid en veiligheid. Ook in coronatijd en op onze groepsreizen. Je kiest ervoor om onder deskundige begeleiding te genieten van al het moois dat een bestemming te bieden heeft. Onze groepsreizen vertrekken daarom dan ook enkel naar landen of regio's waarvoor geen negatief reisadvies is uitgesproken door de Belgische overheid. Krijgt je bestemming bij vertrek de code rood van de Belgische overheid, dan annuleren wij je reis zonder kosten of kan je kosteloos omboeken naar een andere vakantie. Als we je reis zouden moeten onderbreken omwille van een nieuwe lockdown, dan krijg je een deel van de reissom terug.

Zorgeloos boeken: Kan ik met een gerust hart mijn voorschot betalen?
Jazeker, Govaka&Pasar is een gezond bedrijf en is aangesloten bij het Garantiefonds Reizen - Metrologielaan 8, 1130 Brussel. Dankzij dit lidmaatschap bent u volledig verzekerd in geval financieel onvermogen (faillissement) van Govaka&Pasar. De reeds betaalde deelnamegelden en de corona-tegoedbonnen, blijven dus altijd gewaarborgd. Voor meer informatie kan je surfen naar het Garantiefonds Reizen.

Een aantal extra maatregelen zorgen ervoor dat je toch zorgeloos op reis kan vertrekken.

1. Corona-maatregelen
We volgen de actuele richtlijnen van België, de reisadviezen van Buitenlandse Zaken en de richtlijnen van het land van bestemming.
De reis, uitstappen, activiteiten en overnachtingen organiseren we op basis van de coronarichtlijnen die van toepassing zijn in het land van bestemming. De ontwikkelingen in België en op de plaats van bestemming worden nauwlettend in de gaten gehouden door ons.
Als een uitstap, activiteit door omstandigheden toch niet coronaproof blijkt te zijn dan zoeken we naar een goed alternatief. Zo doen we er alles aan om de veiligheid en gezondheid van u als de deelnemer zo goed mogelijk te waarborgen.

2. Op stap in kleine groepen
We beperken bewust het aantal personen per groepsreis of splitsen de groep ter plaatse op in meerdere groepen met elk een begeleider. Op die manier houden we de sociale contacten beperkt en blijft alles zoveel als mogelijk gezond en veilig. Op reis vorm je geen sociale bubbel met de andere deelnemers maar blijft afstand houden en/of het dragen van een mondmasker een dagelijkse gewoonte.

3. Een audiocommunicatiesysteem voor uitstappen en informatiebriefings
Op onze kampeerreizen en cultuur, ontdek en relaxreizen voorzien we (waar mogelijk) een audiosysteem waarmee je met behulp van oortjes of een koptelefoon op voldoende afstand van een gids, reisbegeleider of andere deelnemers kunt genieten van de gezamenlijke activiteiten.

4. Reizen met Govaka&Pasar en het 'nieuwe normaal'.
Net zoals in de samenleving zullen social-distancing en mondmaskers tijdelijk deel uitmaken van onze reizen. Omwille van de preventiemaatregelen die geldig zijn in de landen van bestemming zullen een aantal aspecten van de reis volgens het ‘nieuwe normaal’ moeten verlopen. Ondanks alle voorzorgsmaatregelen die de verschillende overheden hebben genomen en de richtlijnen die we intern hanteren zijn we nog niet in een COVID-19 vrije samenleving.

5. Wat dien je zelf te voorzien.
• We vragen aan alle deelnemers voldoende mondmaskers, handgel en handschoenen te voorzien.

6. Waar rekenen wij op in ieders belang om een besmetting te voorkomen.
• Een goed handhygiëne
• Hoesten in de elleboog
• Afstand houden van personen die niet tot je gezin behoren (1,5 meter … in sommige landen 2 meter)
• Bij de minste twijfel over een besmetting inlichten van de reisbegeleider en zelf in quarantaine gaan.

7. Een coronatest voor afreis / een doktersattest goede gezondheid / bijkomende inreisdocumenten?
• Mogelijks vraagt het land van doorreis en/of bestemming een doktersattest of negatieve coronatest. Indien van toepassing brengen we u ten laatste 7 dagen voor afreis hiervan op de hoogte.
• Indien het land van bestemming een negatieve coronatest of een doktersattest als bewijs vraagt dan dien je dit als reiziger voor afreis in orde te brengen. Deze test/dit doktersbezoek is ten laste van u als reiziger. Het RIZIV vergoedt geen Covid-19 PCR-opsporingstesten (“de corona-test”) voor reizen naar het buitenland, ook niet als zo’n test verplicht wordt opgelegd door het land van bestemming. De vastgestelde prijs voor zo’n test is +/- € 46,81 (prijs geldig op 5/9/2020).
• Mogelijks vraagt het land van doorreis en/of bestemming bijkomende inreisdocumenten in te vullen. Indien van toepassing brengen we u ten laatste 7 dagen voor afreis hiervan op de hoogte. U dient deze documenten zelf in te vullen en in te dienen waar nodig.
• De verplichting om een negatieve coronatest voor te leggen of bijkomende inreisdocumenten in te vullen is geen geldige reden om de vakantie te annuleren. Indien uw Covid-19 test positief is bent u verplicht de reis te annuleren. Govaka CV rekent op dat moment de geldende annulatiekosten aan. Indien u beschikt over een annulatieverzekering kan u mogelijks geheel of gedeeltelijk een deel van deze annulatiekosten recupereren.
• Het tijdig en correct opvolgen van deze richtlijnen is de verantwoordelijkheid van de reiziger. Govaka CV is in deze niet aansprakelijk voor eventuele gevolgen van het niet of niet correct invullen van dit document.

8. Passenger Locator Form
• Bij terugkeer naar België zijn alle reizigers verplicht binnen de 48 uur voor aankomst in België het Passenger Locator Form in te vullen. Voor meer informatie: klik hier.
• Het tijdig en correct invullen van dit document is de verantwoordelijkheid van de reiziger. Govaka CV is in deze niet aansprakelijk voor eventuele gevolgen van het niet of niet correct invullen van dit document.

9. Kamer delen met een andere persoon
• Als je alleen reist kan je kiezen om een kamer te delen met een andere persoon. Je mag zelf iemand aanbrengen of de keuze overlaten aan ons. We willen je er wel op wijzen dat (met de huidige maatregelen) deze persoon dan behoort tot je sociale bubbel. Afstand houden en/of mondmasker gebruiken op de kamer is niet haalbaar. Indien je dit wil vermijden adviseren we een single-kamer te boeken. Indien je kiest om een kamer te delen kan je (omwille van corona-maatregelen) dit niet kosteloos annuleren.

Wil je graag meer informatie over je reisbestemming en de maatregelen rond corona?
Via volgende links kan je meer informatie inwinnen:
* Surf naar FOD Buitenlandse Zaken voor de actuele informatie over je reisbestemming.
* Ook op de site van het Tropisch Instituut kan je voor je bestemming meer informatie vinden. Surf naar www.wanda.be.
* Europa lanceerde ook een eigen website met meer informatie over alle landen van de EU: Surf naar Re-open EU.

Update 8/10/2020

Ik heb een vakantie geboekt, gaat deze nog door?

Informatie reizen september 2020 en volgende..
Een aantal van onze reizen voor september-december 2020 gaan (voorlopig) door zoals gepland. Een aantal van onze vakanties hebben we helaas reeds moeten annuleren. De betrokken deelnemers brengen we allen persoonlijk op de hoogte.

Als je jouw vakantie wilt annuleren.
Indien je zelf je vakantie wilt annuleren, verwijzen we naar onze standaard annulatievoorwaarden. De annulatievoorwaarden staan in onze bijzondere voorwaarden bij artikel 4.

Vertoon je symptomen van Covid-19 voor de reis?
Deelnemen aan een vakantie met Govaka & Pasar is niet toegelaten:
• Indien je binnen de 7 dagen voor afreis symptomen van Corona Covid-19 (hoesten, ademhalingsproblemen, koorts, diarree, …) vertoont.
• Indien je helaas besmet bent met Coronavirus en nog niet genezen verklaard.
• Indien je in quarantaine moet blijven als gevolg van een contact met een besmette persoon.
In deze situaties gelden de reguliere annulatievoorwaarden

Op reis geweest binnen de 14 dagen voor afreis naar een land buiten de EU?
Indien je 14 dagen voor afreis op reis bent geweest (professioneel of privé) buiten de EU-landen / de Schengenzone / het Verenigd Koninkrijk, Andorra, Monaco, Vaticaanstad en San Marino of in risicogebieden die door de Belgische overheid een code rood hebben gekregen, dan geldt in de meeste van onze reisbestemmingen een verplichting tot zelfisolatie van 14 dagen. Deelnemen aan 1 van onze reizen is dan ook niet mogelijk en hier gelden de reguliere annulatievoorwaarden.

De meeste annulatieverzekeringen, inclusief onze partner DVV-verzekeringen, dekken het coronavirus als reden niet (tenzij je zelf ziek bent). Mocht je meer informatie willen over de dekking van je reis- en of annuleringsverzekering, dan neem je best rechtstreeks contact op met jouw verzekeringsmaatschappij.

Surf naar FOD Buitenlandse Zaken voor de actuele informatie over je reisbestemming.

Ook op de site van het Tropisch Instituut kan je voor je bestemming meer informatie vinden. Surf naar www.wanda.be.

Europa lanceerde ook een eigen website met meer informatie over alle landen van de EU: Surf naar Re-open EU.

1. Waarde van de tegoedbon
De waarde van de tegoedbon is gelijk aan het bedrag dat je reeds had betaald voor je reis.

2. Geldigheid van de tegoedbon
De tegoedbon is 1 jaar geldig na de datum van uitgifte. Deze uitgiftedatum staat op de tegoedbon en is geldig voor alle Govaka&Pasar (Govaka cv) vakanties. Praktisch kan je er dus alle vakanties van Govaka&Pasar met een vertrekdatum in 2020 en 2021 geheel of gedeeltelijk mee betalen.

3. Wat als mijn nieuwe vakantie duurder/goedkoper wordt?
Indien de nieuwe reis goedkoper is dan de waarde van de tegoedbon ontvangt u het saldo opnieuw als tegoedbon. De geldigheidsduur van de oorspronkelijk uitgegeven tegoedbon blijft wel geldig. Indien de nieuwe vakantie duurder is, dan zal u de resterende waarde moeten bijbetalen.

4. Een persoonlijke tegoedbon
De tegoedbon staat op naam van de hoofdboeker en is niet overdraagbaar aan andere personen, tenzij deze personen behoren tot dezelfde boeking en nadien als hoofdboeker optreden.

5. Mag ik meerdere tegoedbonnen gebruiken voor 1 nieuwe boeking
Dit mag zeker.

6. Mag ik mijn tegoedbon spreiden over meerdere vakanties?
Dit kan ook. Als je bij een nieuwe boeking nog een deel van je tegoedbon niet hebt gebruikt, kan je dit deel gebruiken voor een andere Govaka&Pasar reis. De geldigheidsduur van de oorspronkelijk uitgegeven tegoedbon blijft wel geldig.

7. Wanneer ontvang ik mijn tegoedbon?
Alle betrokken klanten ontvangen hun tegoedbon binnen de 14 dagen na annulatie. Indien je de tegoedbon niet hebt ontvangen binnen deze termijn dan neem je best contact met ons op via info@govaka.be. Aan de hand van je boekingsnummer kunnen we snel nakijken wat er eventueel is foutgelopen.

8. Op welke manier kan ik mijn tegoedbon gebruiken voor een nieuwe vakantie?
Op het online boekingsformulier kan je aanduiden dat je wenst gebruik te maken van een tegoedbon en kan je nadien je tegoedbonnummer opgeven. De vermelde prijs op de site houdt nog geen rekening met je tegoedbon. Na interne verwerking bezorgen we je de bestelbon waarop de tegoedbon is verwerkt.
Wil je je tegoedbon inzetten op een reeds bestaande boeking? Dan mail je dit even naar info@govaka.be. Belangrijk om je tegoedbonnummer te vermelden en het boekingsnummer van je boeking waarvoor je je tegoedbon wil gebruiken.

9. Ik wil liever geen tegoedbon, kan Govaka&Pasar mij niet terugbetalen?
De uitzonderlijke omstandigheden waarin we ons samen bevinden, zowel voor u als reiziger en voor ons als reisorganisator vragen ook uitzonderlijke oplossingen. Die uitzondering is wettelijk vastgelegd in het Ministerieel Besluit van 20 maart 2020 en laat de reisorganisatoren uitdrukkelijk toe om in geval van annulering ingevolge de coronacrisis de terugbetaling in een tegoedbon te doen in plaats van een terugbetaling in contanten. Dankzij dit systeem is de reiziger zeker dat hij zijn betaling niet verliest en behoudt hij minstens een jaar het recht om opnieuw een reis te boeken. De wetgeving voorziet eveneens dat, indien u de voucher niet binnen 1 jaar na uitgifte heeft kunnen inwisselen u alsnog een contante uitbetaling kan aanvragen. De reisoganisator heeft dan nog 6 maanden de tijd om de uitbetaling in orde te brengen. Maar uiteraard hopen wij dat u met de tegoedbon een nieuwe prachtige wandel-, kampeer-, fiets- of cultuurvakantie bij ons boekt.

Met een aantal eenvoudige maatregelen kunt u de verspreiding van griepvirussen, coronavirussen of andere virussen voorkomen:

Was uw handen regelmatig
Hoest of nies in de binnenkant van je elleboog.
Gebruik elke keer een nieuw papieren zakdoekje en gooi het in een afsluitbare vuilnisbak.
• Vermijd nauw contact met personen met symptomen van luchtwegaandoeningen (bijv. hoesten en niezen)